گیاهان دارویی ، عرصه ای نو برای ایجاد اشتغال

تولیدباطـعم اقـتصاد مقاومتی

گیاهان دارویی علاوه بر اشتغال در حوزه کشاورزی؛ رونق در بازار عرقیات و ایجاد اشتغال در این حوزه را باعث می شوند و همچنین تولید محصولی که بازارهای خارجی، مشتری آن هستند از مزایای محصولات در حوزه دارویی است.

گیاهان دارویی ، عرصه ای نو برای ایجاد اشتغال

مسلم چگنی، کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی متولد سال 13۶۸ است که از نهایت داشته هایش برای تولید استفاده کرده است. چگنی در سال 13۹۶ با مهندسی از شهرستان شازند آشنا می شود و در خصوص کشت گیاهان دارویی آموزش های ابتدایی را دریافت می کند. در همین راستا و با معرفی دوستانش، برای شروع کار به بسیج سازندگی سپاه خنداب مراجعه می نماید و ضمن ارائه طرح توجیهی خود و با همکاری روحانی مسجد و بسیج سازندگی کار کشت گیاهان دارویی را در روستای علی آباد آغاز می کند.

مسلم چگنی با اشاره به سرمایه اولیه خود گفت: برای شروع کار تنها سه میلیون ریال بعنوان سرمایه اولیه هزینه کردم و با همان مبلغ در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع کار کاشت نعنا فلفلی، گل گاو زبان و اسطخدوس را شروع کردم و بعد از گذشت دو سال برای ۴ نفر اشتغالزایی کردم.

وی در مورد فروش محصولات خود گفت: با توجه به استقبال خوب مردم از گیاهان دارویی و انجام بازاریابی موفق توانستیم محصولات خود را در شهرستان های اراک، خنداب و روستاهای اطراف و همچنین تهران به فروش برسانیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: از ده کیلو گل گاو زبان یک کیلو گل خشک شده بدست می آید که ارزش افزوده این محصول را به خوبی نشان می دهد. کشت گل گاوزبان زحمت فراوانی دارد اما در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی نظیر  گندم و … در وضعیت فعلی بازار کشت گیاهان دارویی کاملا به صرفه هست و بدلیل گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی در سراسر کشور ، بازار فروش این محصول برای تولید کنندگان بازار خوب و قابل قبولی است.
چگنی ادامه داد: هرچند این محصول اشتغال زایی بیشتری دارد در مقابل هزینه کارگر زیادی نیز دارد و اگر کشاورز بتواند هزینه کارگر را از جیب خود داده و گل ها را در فصل های بعدی که قیمت این گل بالا می رود به فروش برساند سود نسبتا بالایی را خواهد برد.

وی در ادامه با بیان اینکه گل گاوزبان ۷ سال ماندگاری دارد و رشد می کند عنوان کرد: گل گاوزبان محصولی است که علاوه بر گل آن، بذر آن نیز ارزش بالایی در بازار دارد و در زمان برداشت کامل ساقه های آن نیز توسط کارخانجات عرقیات تبدیل به عرقیات می شود و در کل محصولی است که هیچ قسمت از آن دور ریز نمی شود.
این جوان فعال در عرصه کشاورزی با اشاره به مقاومت کشاورزان سنتی در مقابل محصولات جدید و عدم ریسک پذیری کشاورزان در تست محصولات جدید، به مشکلات عدم رونق در بازار محصولات کشاورزی اشاره کرده و گفت: به عنوان نمونه گل محمدی رونق خوبی در منطقه دارد و شخصا به همه دوستان توصیه می کنم که در نسبت به کاشت گل محمدی اقدام نمایند. این محصول نیز همچون گل گاوزبان هم اشتغال زایی بالا داشته و هم مصرف آب کمی دارد ولی کشاورزان سنتی بدلیل عدم آگاهی مناسب ، نسبت به کشت این محصول رغبت چندانی نشان نمی دهند.

وی تصریح کرد: کاشت گیاه دارویی اسطوخودوس را نیز برای نخستین بار در شهرستان خنداب انجام داده است. اسطوخودوس در شرایط خوب بین ۱۰ تا ۲۰ سال این گیاه در مزارع رشد می‌کند و هر سال امکان ۳ بار برداشت فراهم خواهد بود.

چگنی با بیان اینکه فصل کاشت اسطوخودوس از فروردین تا اردیبهشت و فصل برداشت آن آبان ماه است، اضافه کرد: این محصول، سال اول معادل ۱۵۰ کیلوگرم گل و سال دوم به بعد ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم هم گل می‌دهد. مصرف آب گیاه اسطوخودوس در ده روز اول روزی ۱ ساعت و پس از ده روز، روزی ۴۵ دقیقه است.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.